bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

tirsdag 5. mai 2015

Explain Everything - en kjapp introduksjon

Her følger en liten video for å få deg kjapt i gang med Explain Everything, jeg viser noen av de grunnleggende funksjonene. Programmet egner seg fint til å lage små videoer der du forklarer noe, denne videoen er laget med dette programmet.




Her får man en arbeidsflate der man kan dra bilder inn, skrive tekst og flytte de ulike elementene rundt mens man tar film av det. Som i så mange andre iPad-program kan man også her lese inn sin egen stemme.

I dette programmet får man flere "slides" som i en presentasjon, hver av disse fungere som hver sin lille film som til slutt blir satt sammen. Dette gjør at man også kan bruke det til å lage filmer av KeyNote- eller PowerPoint-presentasjoner, men dette er for litt viderekomne.

Denne videoen har jeg laget ved å ta bilde av skjermen og deretter har jeg lagt bildene inn som slides i Explain Everything. Etter eksport av filmen har jeg kjørt det inn i iMovie så jeg kunne legge inn musikk jeg satt sammen i Garage Band. Dessverre blir videoen litt kornete når den publiseres på en blogg slik som denne, når en spiller av filen  direkte og ikke fra nettet er bildet langt skarpere. Håper den allikevel kan være til nytte.

Pedagogisk bruk:
Her kan man som lærer lage fine filmer for å illustrere noe man jobber med eller lage introduksjoner til temaer. Deler av fagstoffet kan ofte lettere forklares med en liten video. For elevenes del kan det brukes til mange ulike aktiviteter:
* naturfagrapport
* lage en forklaring til deler av historiefagstoffet - klassen deles i mindre grupper som skal lage en liten film om en del av stoffet
* lage forklaringer av hvordan en løser en matematikkoppgave
* illustrere eller lage oppsummering av en fortelling man har lest 

Håper du har fått noen gode idéer og at du nå tør å slenge deg utpå. Lykke til med programmet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar