bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

fredag 8. mai 2015

Book Creator - min absolutte favoritt-app!

Denne appen er bare rett og slett genial! Her kan du veldig enkelt lage e-bøker og få dem ut til elevene gjennom Dropbox, Airdrop, iTunes U eller en annen distribusjonsløsning du har valgt ved din skole.

Fra en av mine engelskbøker
Jeg bruker denne mye som engelsklærer. Her har man mulighet til å kombinere tekst, lyd, bilde, video og eksterne lenker på en enkel måte. Man har ikke helt de samme mulighetene som med iBook Author på en Mac, men dette holder i massevis - i hvert fall til å starte med. Ser man at produksjonen av e-bøker blir vedlig høy, kan det være lurt å se på iBook Author, men dette krever en god del tid å sette seg inn i, samt at man må ha en Mac.

Som du kan se av bildet til venstre, har jeg her laget en kort tekst som en innledning til arbeid med USA. Teksten er så lest inn på engelsk og norsk, så elevene kan høre den med min stemme på begge språk. Gloser har jeg valgt å putte i en gul rute. Over denne ruten er det en introduksjonsvideo til temaet som jeg har laget i Adobe Voice (tok meg ti minutter) og importert fra kamerarullen. I den grønne ruta er det en hyperlenke som peker ut til en test jeg har laget på learningapps.com.

Men det stopper ikke der! Elevene kan også bruke dette verktøyet til å lage sine egne bøker der de oppsummerer tekster, leser dem inn, illustrerer med bilder eller setter inn sine egne videoer. Her er det uante muligheter for produksjon fra deres side også!


Til slutt har jeg lagt ved en kjapp gjennomgang av hvordan programmet fungerer og hvordan du kan lage en enkel bok. Dessverre blir den kornete ved publisering på nett, men jeg håper du kan få noe ut av den allikevel. Hvis du har problemer med å se filmen eller ønsker å se en skarpere utgave, ta kontakt med meg på ole.riksaasen.dahl@gmail.com, så kan jeg dele den med deg.

1 kommentar: