Denne bloggen inneholder tanker om skole fra en lærer. Jeg har jobbet i skolen siden 2001 og har fått vært med på den rivende teknologiske utviklingen som har skjedd disse årene. Som teknologipositivist ser jeg etter muligheten ny teknologi gir oss, mange av innleggene handler derfor om bruk av iPad som pedagogisk verktøy. Jeg er nå ansatt ved Tislegård ungdomsskole på Kongsberg og ble sertifisert som APD-instruktør september 2015.
bagrunn 01

bakgrunn 01
tirsdag 5. september 2017
Programmering med Python
Ved Skrim ungdomsskole har vi programmering valgfag i år på tiende trinn. Læreplanen i faget er ganske ambisiøs, så her var det bare å kaste seg rundt. Nå er vi i gang med skriftbasert koding, valget av verktøy ble Python 3.
torsdag 27. april 2017
Vurdering for læring: fremovermelding med video
I konseptet "Vurdering for læring" er et viktig premiss at elevene skal få konkrete og nyttige tilbakemeldinger de bruker i det videre arbeidet sitt - men hvordan kan vi sikre at de ikke bare legger det til side og fortsetter som før? I dette innlegget vil jeg se på hvordan vi kan flytte tilbakemeldingen fra læreren til midtveis i elevens arbeid og bruke video til dette.
fredag 16. desember 2016
iPad: Pages og Showbie - å rette tekster med "spor endringer"
Med innleveringer i Showbie er det mange muligheter for å gi tilbakemeldinger med retting, kommentarer som popper opp og lydfiler. Etter å ha gjort mye retting i denne appen, har jeg kommet frem til at det ofte blir rotete når jeg skal forandre noe i elevenes tekster. I dette innlegget vil jeg derfor se på hvordan man kan bruke "spor endringer"-funksjonen i Pages for å få mer ryddig retting.
tirsdag 6. desember 2016
Vurdering for læring i engelsk skriftlig
I høst har jeg hatt engelsk i en åttendeklasse og har valgt å fokusere på fortellinger det første halvåret. For å få til vurdering for læring fremfor vurdering av læring, har jeg derfor brukt temaene til å lage ganske like Oppgaver. Jeg har samarbeidet tett med norsklæreren til klassen, slik at elevene lettere kan bruke det de lærer i begge fag samtidig. Her følger en kort skisse på hvordan engelsken har blitt lagt opp. Det er ikke noen hokus-pokus-triks her, men kanskje noen enkle tips for å legge opp undervisningen mer helhetlig.
mandag 5. september 2016
Lydsymboler i Book Creator
Her er en enkel måte for å lage lydsymboler i Book Creator. I stedet for at lydsymbolet er det man trykker på, kan man enkelt sette inn et bilde. Du kan for eksempel ha flagg for ulike språk, eller et bilde av deg selv som lærer, her må man bruke fantasien og tilpasse det til boka du lager og de som skal bruke den.
fredag 12. august 2016
Bruk av podcast i undervisningen
Om sommeren har vi jo som regel fri, men når to lærere møtes blir det raskt skolesnakk. På camping utenfor Sandefjord snakket jeg i år med Annette fra Oslo, hun tok opp emnet "Hvordan kan vi bruke podcast i undervisningen?"
Abonner på:
Innlegg (Atom)