bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

mandag 26. oktober 2015

Tegning som læringsstrategi

Den siste tiden har vi jobbet mye med lesing og opptak, temaet har vært eventyr, fabler og myter. Det var nå på tide å jobbe med innholdet i tekstene og å kunne gjenfortelle hva man har lest. Vi fant frem fargeblyanter og papir- det var på tide å tegne!



En elevs fremstilling med egen stikkord. Bildet er
brukt med tillatelse av eleven.
Vi har hatt tekstene til temaet digitalt og jobbet med opptak direkte i Showbie, så det var gøy å skulle tegne for hånd. Vi hadde lest den norrøne skapelsesmyten om Ginnagugap, Yme, rimtusser, Odin og æsene tidligere denne uken og elevene hadde lest den inn selv. Innlesingen hadde de fått kameratvurdering på. Elevene fikk teksten lest høyt en gang til og vi jobbet med viktige navn/ord før vi leste til hverandre en gang til. Teksten lå i Showbie som pdf med innlest lyd om de ønsket å høre den flere ganger.

Nå fikk klassen en oppgave: lag en tegning av fortellingen som du kan bruke til å gjenfortelle den. Her var det viktig å kunne lage en funksjonell tegning, det var ikke Kunst og håndverks-ferdighetene som skulle testes. Det innebar også at de som sier de ikke kan tegne kunne få til denne oppgaven. Fyrstikkfigurer fungerer like bra som anatomisk korrekte mennesker.

Etterpå brukte elevene tegningene sine til å gjenfortelle historien til hverandre. Vi tok bilde av dem med iPadene og lastet opp i Showbie, herfra delte vi på storskjerm og så at det var flere måter å tegne fortellingen på.

Å tegne en tekst krever at du tenker annerledes enn når du lager tokolonne eller lager tradisjonelle notater. Mange elever foretrekker dette som læringsstrategi, men det kan kreve at man gjør det mange ganger før det blir gode resultater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar