bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

mandag 18. april 2016

iPad-kursing i Namsos kommune

I april var jeg så heldig at jeg fikk lov til å kurse lærerne på en skole i Namsos kommune i bruk av iPad i klasserommet. Vi hadde to intensive dager med opplæring av lærerne fra Sørenget oppvekstsenter, så var det konkret klasseromspraksis. Kursingen var i regi av Atea.


Jeg har vært sertifisert APD-trainer siden september 2015 og har hatt noen oppdrag på Steinberg skole, nå var det første gangen jeg skulle ha fire dager sammenhengende og var selvsagt veldig spent!

Dag 1: IOS, Book Creator og Puppet Pals
Lærere i full gang med å lage animasjonsfilm!

Den første dagen brukte vi på å bli kjent med iPaden og hvordan IOS virker. Her så vi på å åpne/lukke Apper, hva er en App, kamera, bilderull og Safari. Vi tok noen bilder selv, hentet bilder på nettet og lagret disse på iPaden.

Del 2 av dagen brukte vi på Book Creator. Her lagde vi en bok sammen om Namsos. Vi startet med tankekart og kom frem til hva som var bra med denne perlen av en by i Nord-Trøndelag. Lærerne kunne nå også sette inn bilder de selv hadde knipset hentet på nettet.

Vi rakk å ta en titt på Puppet Pals også, dette er en veldig kreativ app der elevene kan lage fine animasjonsfilmer til de fleste emner. Lærerne likte denne veldig godt og hadde mange gode ideer om hva vi kunne bruke den til.

Dette ble en veldig bra dag fordi vi tok oss tid til å snakke om hvordan vi skulle organisere bruk av iPaden i klasserommet og vi snakket om konkrete oppgaver å bruke Book Creator til. Dessuten var jo lunsjen god!

Dag 2: Showbie, iThoughts og Explain Everything
På min skole (Kongsberg norsksenter) har vi hatt veldig gode erfaringer med bruk av Showbie som LMS. Dette er et fint sted å starte opplæringen av bruk av iPad, ettersom du kan gjøre veldig mye inne i appen. Vi så på interne verktøy, opprette klasser/oppgaver, melde inn elever og å legge inn oppgaver fra Pages. Her dukket det opp en del spørsmål og vi jobbet en del med grunnleggende funksjoner i Pages, særlig hva man kan gjøre ved eksport som pdf-fil.

Den siste delen av dagen ble en veldig rask gjennomgang av tankekart med iThoughts og en titt på Explain Everything. Her hadde vi dessverre litt lite tid, men lærerne fikk prøvd seg ganske greit på å lage tankekart.

Denne dagen ble også veldig bra, det var fordi vi tok oss tid til å stoppe opp og snakke om hvordan de ulike verktøyene kunne brukes i forskjellige fag og hva som var viktig å tenke på når vi bruker dem i klasserommet. Jeg kom med mine erfaringer og hadde noen tips, men lærerne hadde også mange tanker selv rundt disse emnene.

Dag 3 og 4: i klasserommet
De neste dagene var elevene delt i tre ulike grupper der jeg var inne på tur i nitti minutter. Lærerne var med og hjalp til, samt at de observerte en del av tingene jeg gjorde. Vi kjørte mer eller mindre det samme opplegget i alle gruppene.

Grunnleggende om iPad og Book Creator
Dette var mye av det samme som vi hadde dag 1 med lærerne, men vi hadde større fokus på hvem som bestemmer (læreren!), bruk av kameraet og slike ting. Elevene hadde hatt med seg iPaden hjem og visste mye om hvordan den virket. Som oppgave til Book Creator valgte vi å kjøre "Boka om meg selv" med kriterier vist frem på tankekart. I IOS 9 kan man kjøre delt skjerm, så jeg hadde oppgaven og en nedtellende klokke oppe på skjermen samtidig. Dermed så elevene så hva de skulle ha med i boka og visste hvor god tid de hadde. Til slutt delte vi med hverandre, enten som kameratvurdering eller ved at vi viste frem noen bøker felles.

Showbie og iThoughts
Det var stor forskjell på alderen på de ulike gruppene, så vi kom ikke like langt med alle den første dagen. Noen fortsatte med Book Creator sammen med lærerne sine med en gang etter at jeg hadde gått, mens andre trengte mer tid. Lærerne fra skolen hadde laget oppgaver i PAges som de hadde lagt inn i klassene på Showbie. Her skulle elevene lese inn tekst og streke under nøkkelord, dette medførte høy aktivitet. Ved innføringen av Showbie kan det bli noe kaos i klasserommet, så her var det greit at vi var flere og at jeg var med som instruktør. Vi fikk jobbet med iThoughts i den eldste gruppen, her lagde de fine tankekart om Namsos.

Alt i alt var både lærere og elever fornøyde etter disse fire dagene med intensiv kursing. Det ble lagt ned mye godt arbeid fra små og store ved Sørenget oppvekstsenter, så nå ønsker jeg dem lykke til i det videre arbeidet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar