bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

tirsdag 8. mars 2016

"Flow Chart" som læringsstrategi

I dag hadde vi arbeidstime der klassen leste til prøve om blant annet den franske revolusjon i samfunnsfag. Det fikk meg til å tenke på et skjema jeg lagde for en del år siden da jeg jobbet på en annen skole - kanskje dette kunne være til hjelp i forberedelsesarbeidet?



Flytskjema fra noen år tilbake, litt dårlig kvalitet på bildet
Jeg har alltid syntes at den franske revolusjon er et vanskelig emne å forstå, dessverre ligger det på åttende trinn fordi det er så grunnleggende å forstå hvordan demokratiet vokste frem i det mer moderne Europa. For å forstå sammenhengene i den franske revolusjon, lagde jeg et flytskjema (eller "flow chart") der jeg prøvde å sette hendelsene i sammenheng. Jeg testet det ut på to elever og fant ut at jeg husket det meste da jeg brukte skjemaet.

For å få mest mulig ut av et slikt skjema, må man være sikker på fagstoffet. Ved hjelp av skjemaet forklarte jeg fagstoffet for en liten gruppe etterpå, disse hadde satt seg ganske godt inn i fagstoffet. De umiddelbare tilbakemeldingene var at dette var til stor hjelp - så gjenstår det å se om dette reflekteres i resultatet på prøven deres.

Optimalt burde elevene age slike skjemaer selv over fagstoffet, etter modellering fra lærer. Om de i tillegg kan undervise hverandre med eget skjema, vil de oppleve at de har forstått fagstoffet enda bedre.

Dersom dette er noe som virker, kan jeg ta det opp som læringsstrategi i den klassen hvor jeg selv undeviser samfunnsfag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar