bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

tirsdag 15. desember 2015

Flipped classroom med Explain Everything og Showbie

Matematikk er ofte å følge en oppskrift, det gjelder bare å vite hvilken oppskrift og i hvilken rekkefølge. Vi kan forklare ting mange ganger i klasserommet, men det er fort gjort å glemme oppskriften for elevene. Når en baker, har man kokeboka tilgjengelig. Når en regner kan det være greit å ha sin egen "oppskriftsbok" også. Videoer som viser hvordan en regner eksempler kan være flott - her er Explain Everything og Showbie gode hjelpere.


I disse dager er det innspurt med heldagsprøver på mange skoler. I den forbindelse hjalp jeg noen av elevene mine med å vise hvordan oppgaver med parentes skulle løses. Jeg underviser ikke matematikk til daglig, men oppdaget raskt at noen gjerne ville ha forklaringen flere ganger. Løsningen ble å lage en video i Explain Everything jeg eksporterte til kamerarullen og lastet opp i Showbie.

Dette kan man selvfølgelig også bruke til å lage videoer elevene ser hjemme som lekse før de kommer på skolen og jobber med tilsvarende oppgaver, såkalt Flipped Classroom. Dette finnes det mange verktøyer til, fordelen med Explain Everything og Showbie er det det går veldig raskt. Jeg brukte under to minutter på å lage videoen, ca ett minutt på å eksportere den til kamerarullen og tretti sekunder på å laste den opp i Showbie.

Elevene kan se filmen så mange ganger de vil, sette den på pause og ta det i sitt eget tempo. Det finnes mange gode forklaringsfilmer på Youtube, men jeg har sterk tro på å la elevene høre en stemme de kjenner forklare for seg. Som lærer vet en også best hvordan en skal tilpasse slikt materiell til sin egen klasse.

På "hjemmeområdet" kan du gjøre innstillinger for eksport.
Jeg har kjørt alt opp på maksimalt og valgt MOV, selv om
ikke alt dette er nødvendig for å få gode videoer.
En utfordring med Explain Everything og Showbie er at man kan få ganske kornete filmer. Løsningen her er å gå inn på innstillingene i "tannhjulsfunkjsonen" og velge "Export". Her har jeg satt alt på maksimalt og valgt MOV som format (vet ikke om sistnevnte er nødvendig, men det fungerer godt). Showbie komprimerer filmen, men det finnes en løsning på dette også: i stedet for å laste opp fra "+-tegnet" i Showbie, kan du gå i kamerarullen, velge videoen din og "Åpne i en annen app".  Da kommer filmen opp i bedre oppløsning.

Lykke til med bruk av video!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar