bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

torsdag 27. august 2015

Presentasjonsoppgave med KeyNote om valget

Mange klasser jobber nå med valget som er rett rundt hjørnet. I forbindelse med dette skal vi i klassen min lage presentasjoner i KeyNote om partiene. Her kan man fint får til en strukturert og god oppgave der elevene må finne ut en del informasjon selv, uten å måtte gå ut og rote på nettet. Her er det også mange muligheter for å utvide oppgaven og jobbe over lang tid med politikk.



Organisering:
Til denne oppgaven bruker jeg valgkampsbrosjyrer jeg har fått i Posten - skaff deg gjerne flere
eksemplarer, lokalavisa som vi får klassesett av gjennom "Avis i skolen" og KeyNote på iPaden. Fordel partiene på antall elever, bruk den måten du synes er mest hensiktsmessig. For å få et godt faglig utbytte med tanke på samtale, kan de jobbe to og to, men pass på at de får jobbe med hver sin presentasjon og at de ikke lager en ren kopi av hverandre.

Selve oppgaven: 
Denne må være mest mulig konkret. Jeg ber de bruke valgkampsmateriell og en lokalavis.
- Du skal lage en presentasjon i KeyNote
- Presentasjonen din skal inneholde minst fire lysbilder og minst to bilder
- Du skal ha med: navn på partiet, logo, lokal leder/ordførerkandidat, minst en sak de er opptatt av i lokalmiljøet og en sak fra lokalavisa

Gjennomføring:
Dersom flere har samme parti, kan du la dem snakke sammen på forhånd og finne frem i informasjonen sammen, men det er lurt å la dem jobbe på hver sin iPad, så de får eieforhold til presentasjonen sin. Pass på at du kontrollerer tiden godt, bruk gjerne klokka på iPaden din med nedtelling som du viser på storskjerm, men bytt innom oppgaveteksten innimellom så de kan se den også.

Fremføring:
Her er det du som kjenner gruppa di best, så du må velge hvordan du vil gjøre det. Det er viktig at alle får fortalt noen om partiet sitt, man lærer mer av å skulle fortelle andre om det man har jobbet med. Dersom flere har jobbet med samme parti, kan det være greit å dele opp gruppa. Du kan også la dem vise presentasjonen sin til noen få andre og få en umiddelbar tilbakemelding om hva de trenger å endre på.

Videre arbeid:
De kan nå føre fremføringen sin inn i ExplainEverything og lage en video om partiet sitt der de leser inn det de har skrevet. Disse kan de sende til læreren som lager videre materiell, for eksempel én lag video. Dersom flere har jobbet med samme parti, kan du la dem kombinere fremføringene sine til én lengre video der alle leser en bit hver.

Videre arbeid 2:
Med videoene av partiene på plass, kan du som lærer lage en bok i Book Creator med én side til hvert parti. Her kan du sette inn videoene på de respektive sidene og sende tilbake til elevene. De kan nå redigere boka videre i Book Creator selv og skrive inn egen informasjon på de ulike sidene.

Tenke selv:
21CS-tenking tilsier at vi ønsker elever som kan tenke kritisk og ta egne valg. Bruk også tid på å la dem snakke om hvilket parti de er mest enig med og hvilke saker de er opptatt av selv. Dette kan man lage videre oppgaver om - kanskje en ny presentasjon om et eget parti? Eller lage en valgkampsvideo?

Håper dette har vært til inspirasjon og at det har gitt DEG noen ideer om hvordan du kan jobbe med valget.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk! Flott med inspirasjon! :-)
    Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett