bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

fredag 12. august 2016

Bruk av podcast i undervisningen

Om sommeren har vi jo som regel fri, men når to lærere møtes blir det raskt skolesnakk. På camping utenfor Sandefjord snakket jeg i år med Annette fra Oslo, hun tok opp emnet "Hvordan kan vi bruke podcast i undervisningen?"



Etter litt samtale og utveksling av tanker frem og tilbake, landet jeg på at jeg ønsker å teste det ut i samfunnsfag. Jeg har timene mine på tirsdager og onsdager, så jeg skal prøve at elevene laster ned "Urix" på mandag og lytter på dette frem til tirsdag.

For å knytte dette opp til aktivitet, skal elevene velge ut èn av sakene de har snakket om i programmet. Ut fra denne skal de besvare noen enkle spørsmål:
* Hvor i verden skjer det?
* Hvem skjer det med?
* Skriv ned tre viktige ord du har hørt
* Skriv tre som oppsummerer hovedinnholdet

Lenke til podcasten legger jeg i Showbie, så elevene lett kan laste ned sendingen her. Lenken åpner seg automatisk i podcast-appen, men man kan jo også legge til andre typer lenker, for eksempel nettradio. I den samme mappen skriver de også et kort notat der de svarer på oppgavene om saken de har valgt. På skolen på tirsdagene bruker vi litt tid på at elevene kan snakke sammen i par/små grupper om det de har hørt og skrive om, så snakker vi om det felles.

Dette har jeg ikke testet før, men jeg synes det er viktig i faget samfunnsfag at man får med seg dagsaktulle hendelser. Har du kanskje noen andre tanker om bruk av podcast? Hva med språkundervisning?

5 kommentarer:

  1. Det ene er å bruke podkaster som ressurser for læring. Det andre er å la elevene være produsenter og la de produsere sine egne podkaster. Her åpner det seg mange muligheter.
    Utgangspunktet er baklengs planlegging:
    Hva er målene med læringen?
    Hvordan skal en vurdere det elevene har lært?
    Og hvilke aktiviteter, ressurser etc. skal en bruke for å støtte opp om mål og vurderingen.
    Å la elevene produsere egne podkaster gir de trening i å være multimediaprodusenter, bli kjent med ulike programformater og ikke minst kildekritikk. Det er mange ulike verktøy elevene kan bruke til å produsere podkaster. Når dere bruker ipad, så kan en bruke garageband og podkastene kan publiseres gjennom mange kanaler. Soundcloud er et eksempel på det.
    Jan-Arve Overland

    SvarSlett
  2. Jeg har prøvd å la elever lage podcast. Veldig nyttig! I tillegg til å produsere innhold til podcasten, lærte de mye om rettigheter til musikk/lyd og ikke minst få øvd på muntlig ferdighet, noe som kan være krevende nok for mange elever, også i barneskolen. Kjetil Solvang , Sandefjordskolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kjetil! Hvilken programvare bruker du? Og har du noen eksempler på en "bra" podcast som en elev lagde? Jeg lar mine vg3 politikk og menneskerettighet-elever lage podcast nå. Bruker Hindenburg. Vil veldig gjerne vise dem en bra elev-podcast som eksempel :)

      Slett
    2. Hei, ligger podcasten dere har laget ute noen sted på nettet?

      Slett
  3. Takk for kommentar, Jan Arve og Kjetil! Jeg skjønner at jeg må teste ut å la elevene lage egne podcaster.

    SvarSlett