Tidligere skrev jeg om noen ideer til bruk av QR-koder (du kan lese dem her), i forrige uke testet vi ut en av dem: grammatikkoppgaver ved hjelp av QR-koder.
Rundt omkring i klasserommet hadde jeg hengt opp ulike ark med QR-kode som ledet til en online grammatikkoppgave. Med dette oppnådde vi:
- mer bevegelse i en skolehverdag da man sitter mye stille
- elevene kan selv velge rekkefølge de vil jobbe i, eventuelt jobbe med det som hver enkelt har behov for.
- vi sparer mye kopiutgifter i forhold til papiroppgaver
- sparer mye tid sammenlignet med å sende per Airdrop eller lenke opp på andre måter
- en artig vri - gøy med litt variasjon.
Klassen likte arbeidsmetoden godt og var oppe og gikk store deler av timen for å stadig hente nye oppgaver. De hadde jeg laget/funnet/tilpasset på learningapps.org, her ble også QR-koden generert. Da var det en smal sak å ta skjermbilde av oppgaven, lagre QR-koden som bilde og sette begge inn i et tekstdokument.
Det at elevene selv velger rekkefølgen eller hvilke oppgaver de skal vektlegge er med på å gjøre dem selvregulerte, en egenskap som er viktig å ta vare på. Jeg kommer definitivt til å bruke denne arbeidsmåten mer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar